Choklad = God och Glad


Det är säkert fler än jag som gång på gång har försökt ge sig på ett godis - eller chokladförbud. 3 veckor, ett halvår - en dag! Hur länge vi håller det är olika, men det jag tror alla vi gottegrisar har gemensamt är att någon gång faller vi för frestelsen och vips så har vi failat och förbudet är förbi. Många av oss möter en tid med fler finnar och vågen visar högre och högre siffror, MEN så länge vi får i oss chokladen mår vi riktigt bra!

Det är inte bara nikotin och koffein som kan göra människor glada och pigga. Choklad innehåller ett ämne som sägs få oss att känna oss småkära. I vilket fall så mår man oftast lite bättre av att ta en chokladbit. Medicin för själen alltså.

För mig blir det ett problem. Jag vill ha choklad - och det varje dag! Marabou, snickers, kladdkaka - i vilken form jag stoppar i mig chokladen spelar ingen roll. Bara jag får den och den inte är smaksatt med apelsin. Ibland har jag tänkt, jag tar bara en chokladbit idag och sedan ingen imorgon. Nästa dag tänker jag samma sak. Så hamnar jag i ett chokladberoende.

Så vad är bäst? Visst låter det som om att vara helt "avhållssam" från choklad är det bästa alternativet?! Mitt svar är ändå nej. Jag är en veteran på choklad- och godisförbud och en riktig chokladnarkoman. Varför ska jag låta bli att stoppa i mig något som gör mig pigg, glad och extra kär?

Det bästa chokladförbudet är att ge sig själv choklad som belöning. Sätt upp ett mål - inte godis eller choklad på två veckor, sedan en dag av lite frossa. De två dagarna efter frossan känner man ett väldigt stort chokladbehov, men på tredje dagen har det lagt sig lite och man kan se fram emot att om 1 vecka och 5 dagar är det dags för nästa frossa.

Det är mitt tips och mitt chokladförbud, och alla ni chokladgottegrisar som finns där ute och tror att ni måste avstå choklad helt - gör som jag istället :) !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0